Tóth Barnabás rendező legújabb pszichothrillere, a Mesterjátszma, olyan csavart tartogat, amitől mi is szilánkokra hullunk
Stefan Zweig sakknovellájának szabad adaptációjában Márta (Varga-Járó Sára) és István (Váradi Gergely) az ’56-os forradalom után megpróbálják elhagyni az országot az utolsó vonattal. A fiatal párral utazik B (Hajduk Károly) és néhány ÁVO-s ügynök, akik a katolikus papot próbálják csapdába csalni.
A történet nagyon alaposan lett felépítve, már az elején sejteti velünk, hogy valamiképp a fiatal pár, a pap, az ügynökök és a kalaúz szálai is összefonódnak egymással. Hogy a sakknak mi szerepe ebben az egészben azt nem árulom el, mert lelőném a csattanót is.
Kételkedve fogadtam egyébként a film hírét, hiszen láttunk már elég háborús, ’56-os filmet, de ez a sztori igazából akkor is megállná a helyét, ha kiragadnánk ebből a korszakból. Tóth Barnabás számára adott volt, hogy Stefan Zweig novelláját, ami eredetileg egy hajón játszódik, ő egy vonaton valósítsa meg, hiszen magyar környezetbe akarta ültetni az adaptációt. Ezzel ugyanakkor nagy kihívás elé állított mindenkit, hiszen a teljes stábot és a legtöbb jelenetet (főleg az akció jelenetek) egy szűk helyre kellett bezsúfolniuk. Ebben a helyszín sietett segítségükre, Barnabás szerint óriási szerencse, hogy végig műteremben forgathattak, minden díszlet az ő igényeik szerint épült meg.
A szereplő válogatáshoz külön gratulálnék, nagyon jó csapatot hoztak össze. Péterfy Borit mondjuk fura volt az antagonista szerepében látni, de már az első jelenete után természetessé vált számomra a karaktere, annyira jól hozta a figurát. Kiemelném a vasutast, David Yengibariant is. Az ő alakja, beszéde, sötét tekintete végig kíváncsi tett, és a film végére ki is derült, hogy ő sem az, akinek hisszük. A kérdésre, hogy hogyan készült fel egy ilyen szerepre annyit válaszolt könnyedén: „Sokat mozogtam az éjszakában, sok mindent láttam. Ezt tükröztem vissza.”
Váradi Gergely, Varga Járó-Sára és Mácsai Pál játéka is hibátlan, de Hajduk Károly mellett úgy érzem eltörpült most mindenki. A pap kulcsfigura az egész történetben, saját útja egy mellékszálból kiindulva simul bele a főszálba, mégis megbolygatja az egészet. A remény, a hit, az erőszak, a szenvedés és végül az őrület, amit tőle láthatunk, tette ütőssé ezt az egész filmet. Csak miatta megtudnám még százszor nézni az egészet.
Kótyagosan jöttem ki a vetítésről a csattanó és Hajduk Károly játéka miatt. Nem hittem volna, de az idei év legjobb filmje a Mesterjátszma lett számomra.
A film 2023. november 9-én a JUNO11 Distribution forgalmazásában kerül a hazai mozikba.
A Mesterjátszma című pszichothriller rendezője Tóth Barnabás, írója Tóth Barnabás és Fonyódi Tibor, producere Szurmay János, Szabó Máté, Ruzsinszki Ádám, Agnes Fernandes és Nikolits György. Az operatőr Másik Szőke András, a vágó Szalai Károly, a zeneszerző Keresztes Gábor. A film sakkszakértője Szurmay-Palotai Piroska női FIDE-mester. A film a Nemzeti Filmintézet támogatásával, az Origo Film Group Zrt. támogatásával, az Innoplay produkciójában és Romwalter Judit koproducer jóvoltából a SPARKS Camera & Lighting koprodukciójában készült.