A vasútvonal, ahol már az a meglepő, ha nem vonatpótlás zajlik

Ha felteszem azt a kérdést, hogy hol helyezkedik el Nagyatád, vagy Somogyszob a térképen, akkor már szinte nem is lenne olyan ember, aki ne tudna rámutatni kapásból.

A Belső-Somogyban jelenleg még üzemelő Nagyatád-Somogyszob vasútvonal a Magyar Államvasutak Zrt. 38-as számú, nem villamosított és egyvágányú mellékvonala. Nagyatádot köti be a 41-es számú, Dombóvár-Gyékényes-vasútvonalba.

Kishazánk egyik olyan egyvágányú, nem villamosított mellékvonalát hoztuk el nektek, mely egykoron egy szebb jövőt is megélt a vasút történetében. Ez a 8,6 km hosszú, 38-as számú vasútvonalat a Somogyvármegyei Egyesült HÉV társaság által építették meg, mely eredetileg Somogyszob és Barcs között szolgálta volna ki a személy, valamint a teherszállítást.

Az 1968-as közlekedési koncepció eredményezte, hogy 1976. december 31.-ével megszüntették a Nagyatád és Barcs között lévő szakaszt. Az átadás végül 1890. szeptember 17.-én történt meg, így egy közel 47 km-es szakaszon indulhatott meg a vasúti forgalom.

Nagyatád állomás és Nagyatád-Bodvica megállóhely között több iparvágány is megtalálható, melyeken a teherforgalom jelentős szerepet tölt be a mai napig. E szakasz kivételével elmondható az, hogy a vasúti pályának már hűlt helyét lehet megtalálni Barcs felé nézve.

Erre a legtöbbek által ismert vasúti pályára a ’70-es években került utoljára felújítás, azóta csak használva van és némileg karbantartva. Amíg személyszállító vonatok esetén legfeljebb 40 km/h, addig a teherszállító vonatok esetén legfeljebb 20 km/h alkalmazható sebességet vezettek be az elöregedett pálya miatt.

Napjainkban egy Bzmot motorvonattal (amelyet többek között bűzmotnak, Piroskának vagy pedig almásládának is szoktak becézni), de régebben csatolt InterPici Bzmot motorvonatokkal szolgálták ki az utasokat. A jelenlegi menetrend szerint egy nap 16 pár járat van a két település között.

Mivel átszállás nélkül nem lehet megközelíteni Nagyatádról Somogyszobot, vagy pedig Somogyszobról Nagyatádot egy menetrendszerinti autóbusszal, így ezért is van elég jó kihasználtsága ennek a mellékvonalnak. Egyenlőre…

2023 februárjától viszont meg kellett szokni az autóbuszos közlekedést, ugyanis kapacitáshiány miatt szinte nincs olyan hét, hogy ne vonatpótló autóbusz szállítaná az utasokat egy fél, vagy egy teljes napon keresztül.

A következő videós összeállításunk során ugyan szerencsével jártunk, de megpróbáltunk felkészülni a legrosszabbra is, hiszen Veszprémből és Budapestről nem egy egyszerű eljutási lehetőség van biztosítva.

Madai Imre írása