Izgalmas és kreatív hallgatói prezentációkkal zárult a Coca-Cola HBC Magyarország és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) által kiírt egyetemi Zaccmentő pályázat. A hallgatói pályázat a Coca-Cola HBC Magyarország vendéglátóipari vevőpartnereinél keletkező kávézacc biztonságos be- és visszagyűjtési rendszerének kidolgozására tett kísérletet. A nyertes csapat egy kétlépcsős zaccgyűjtő rendszer ötletét dolgozta ki: az egyik tárolóban történő UV-sterilizálás után egy másik, volumenszenzorral ellátott edényben kerül gyűjtésre a már sterilizált kávézacc, melyet telítettségjelzés után szállítanak el.
Bár a kávézacc értékes anyagokban gazdag, és számos újrahasznosításra alkalmas komponensből áll, a legtöbb a szemétbe kerül, mert a szerves hulladék még nem épült be a körforgásba. Aki teheti és fontosnak tartja, az már most is komposztálja házilag a keletkező zaccot, ám ennek mennyisége elenyésző ahhoz képest, hogy a Magyarországon elfogyasztott kávéból több mint 14 ezer tonna zacc keletkezik. A hazai, mintegy 200 milliárd forintos kávépiacon a Coca-Cola HBC Magyarország korábbi felmérése szerint egy átlagos HoReCa egységben éves szinten 4-500 kilogramm zacc jön létre.
A Zaccmentő pályázat résztvevői arra tettek kísérletet, hogy kiderüljön, miként adhatunk új életet a zaccnak. A versenyre összesen 27 hallgatói csapat jelentkezett, és a novemberi előzsűrizés után az öt döntőbe került csapat prezentálhatta ötletét a szakmai zsűri előtt.
A Coca-Cola HBC Magyarország, mint a Costa Coffee és a Caffè Vergnano kizárólagos forgalmazója, a hazai prémium HoReCa kávépiac TOP 3 szereplőjének egyike. A vállalat több mint 2200 vevőpartnerének értékesít kávét a vendéglátóiparban országszerte. Felelős nagyvállalatként kiemelt figyelmet fordít a termékei teljes életciklusára. A Coca-Cola HBC Magyarország által korábban a HoReCa partnerek között végzett felmérés szerint a válaszadók több mint felét érdekelné a jövőben a zaccbegyűjtő rendszer és az ahhoz való kapcsolódás lehetősége, mert szeretnék, ha ez az értékes alapanyag is be tudna kapcsolódni a körforgásba.
Ahhoz, hogy ez valóban megtörténhessen, a most lezárult Zaccmentő hallgatói pályázat jelenti az első lépést. Ennek célja olyan megvalósítható, valós piaci környezetben helytálló és egyben kreatív megoldások kidolgozása volt, amelyek lehetővé teszik a kávézacc tárolását és a feldolgozás helyszínére történő eljuttatását olyan módon, hogy az alapanyag értékessége ne sérüljön, hasznossága megmaradjon.
„A diákok is érzik ennek a fontos kihívásnak az időszerűségét, létjogosultságát. Nagyon büszke vagyok rá, hogy a most született kreatív pályázatokkal meg tudtuk mutatni nagyvállalati partnerünknek, hogy hallgatóink képesek innovatív gondolkodásra egy feldobott probléma megoldásában. A cél élelmiszertudományi szemszögből annak bemutatása volt, hogy a kávézaccot, mint értékes alapanyagot gyógyszer- és élelmiszeripari feldolgozásra alkalmas módon tudjuk gyűjteni – azt hiszem, hogy ezt a célt elértük. A zsűri által a döntőbe juttatott öt pályázat ötletei között szerepelt hűtés és vákuumos technológia ötvözéséből született megoldás, sütőben szárítás, ecetes kezelés, porítással, szárítással történő élettartam növelés, valamint UV lámpás sterilizálás.”
– mondta Badakné dr. Kerti Katalin, a MATE egyetemi docense.
„A hallgatók közreműködésével olyan működőképes, kreatív ötletek születtek, amelyek a továbblépést hordozzák magukban és lehetővé teszik, hogy hamarosan megoldást kínálhassunk vevőpartnereink számára a náluk keletkező kávézacc biztonságos begyűjtésére. A Coca-Cola HBC Magyarország képviseletében én elsődlegesen a gyakorlati megvalósítás szempontját és a vevőpartnereink igényeit tartottam szem előtt. Jó volt látni, hogy a hallgatók hihetetlen lelkesedéssel dolgoznak azon, hogy segíthessenek nekünk és pontosan értik, hogy a kihívás, amin dolgoznak, az komoly hatással lehet a kávézás jövőjére.”
– mondta Ákontz Péter, a Coca-Cola HBC Magyarország HoReCa értékesítési vezetője.
A nyertes végül egy, a MATE gödöllői campusán tanuló kolumbiai-ecuadori csapat, a BFSL Movement lett, az ő ötletük egy kétrészes zaccgyűjtő megoldáson alapul. A csapat tagjai doktorandusz hallgatókként végzik tanulmányaikat Magyarországon, Natalia Pitta-Osses környezetmérnök, míg Erika Luzón-Tandazo agrármérnök végzettségű. Az ötletük egy kétrészes edény, melynek alsó része sterilizálja a zaccot, a felső, volumenszenzorral ellátott rész pedig a zacc tárolására szolgál, melyet az elszállítással megbízott partner a szenzor jelzését követően szállít el az adott vendéglátóipari egységből. A csapat tagjai számára egyértelmű volt a versenyen való indulás, mert a kávé és a fenntarthatóság szívükhöz nagyon közelálló téma. Mivel a világ neves kávétermelő országaiból jöttek, így a zacc újrahasznosítása különösen fontos kérdés és megoldandó feladat számukra.
A zsűri tagjai azért választották nyertesnek a BFSL Movement csapatot, mert olyan megoldást kerestek, ami megfelel a hatályos szabályozásnak, emellett fenntartható, gyorsan implementálható a piacon, egyszerű és megvalósítható – és természetesen a zacc tárolásával szemben támasztott szigorú minőségi követelményeknek is maximálisan megfelel.
Az együttműködő partnerek a projekt továbbvitelét is kilátásba helyezték. A munka nem áll meg, a Coca-Cola HBC Magyarország reményei szerint a pályázaton beérkezett ötleteket a gyakorlatba is átültetik a jövőben, további fejlesztések és vizsgálatok után. A cél, hogy olyan megoldást találhassunk, amit felkarolva és a megfelelő erőforrásokat mögé helyezve segíthetnek a vendéglátásban tevékenykedő vevőpartnereinknek fenntarthatóbbá tenni az üzletmenetüket.