Az X-59: A szuperszonikus utasszállító, ami megváltoztathatja a repülést

A NASA és a Lockheed Martin pénteken egy grandiózus ceremónia keretében leplezte le az X-59 szuperszonikus tesztrepülőgépet, amelyet a repülés forradalmasításának ígéretével készítettek el.

A tesztrepülő bemutatóját több száz meghívott vendég előtt tartották a Lockheed Martin kaliforniai Palmdale melletti gyártóüzemében. Az X-59, mely a hangrobbanások minimalizálására összpontosít, két évtizeddel a Concorde nyugdíjazása után visszatérhet a szuperszonikus utasszállítók korszakába.

Az X-59 első repülése még az idén várható, miután sikeresen teljesíti a földi és gurulási teszteket. A repülőgép a hangsebesség 1,4-szeresére képes, vagyis 1728 kilométeres óránkénti sebességet érhet el. A hangrobbanásokat minimalizáló tervezése azt célozza, hogy megszüntesse azokat a zavaró hatásokat, amelyeket a szuperszonikus sebességnél gyorsabb repülőgépek okoznak. A hangrobbanásokat 50 évvel ezelőtt tiltotta be az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA), de az X-59 programnak lehetőséget teremthet a szárazföld feletti polgári szuperszonikus repülés tilalmának felülvizsgálatára.

Az X-59 nem csupán egy utasszállító repülő prototípusa, hanem a NASA kísérleti repülőgépe, amely az építése során alkalmazott technológiákkal és gyűjtött adatokkal hozzájárulhat a jövő csendes szuperszonikus repülőinek fejlesztéséhez. A repülőgép orra különleges kialakítású, a pilóta pedig egy kamera és kijelző segítségével követi az útvonalat, mivel nem láthat előre. Az X-59 vezeték nélküli térhangzásra is képes lesz, különleges formájának és technológiájának köszönhetően.

A repülőgép tervezése 2016-ban kezdődött, és az eredeti terv szerint 2020-ra tervezték az első repülést, ami két év csúszással, 2023 augusztusában valósult meg. A tervek szerint az X-59 a NASA Armstrong repüléskutató központjába kerül az első sikeres repüléseket követően, majd 2025-2026 körül választott amerikai városok felett repülve teszteli, hogy hogyan reagál a lakosság a gép által keltett “hangpuffanásokra”.

Ugyanakkor néhány szakértő, például Bill Sweetman szakújságíró, kétségeit fejezi ki az X-59 sikerével kapcsolatban, különös tekintettel a szuperszonikus repülés technikai kihívásaira. Emellett a polgári repülést évek óta kritizálják a környezetvédők és éghajlatkutatók a globális felmelegedéshez való hozzájárulása miatt, és a szuperszonikus utazás valós igényét is megkérdőjelezik a videókonferenciák térnyerésével a COVID-19 járvány után.

Az X-59 mindazonáltal azt a célt tűzte ki, hogy áttörést hozzon a szuperszonikus repülés terén, és az FAA és más légügyi szervezetek számára lehetőséget teremtsenek a szárazföld feletti polgári szuperszonikus repülés szabályozásának felülvizsgálatára. A repülőgép sikere lehet az alapja a jövőbeli, csendesebb és környezetbarátabb szuperszonikus utasszállítóknak, és akár új piacokat is nyithat az amerikai vállalatok számára a szuperszonikus repülés területén.

One thought on “Az X-59: A szuperszonikus utasszállító, ami megváltoztathatja a repülést

Comments are closed.