Magazin
A fémes hatást keltő eozin máz már a középkorban közkedvelt díszítési elem volt, leginkább az arabok használták kerámiáikhoz előszeretettel, az európai fazekasok pedig a móroktól tanulták el, hogyan készíthetnek fémmázzal előállított termékeket. Az eozin használata és annak ismerete egyre inkább elkezdte elveszíteni népszerűségét, majdnem teljesen eltűnt, és csak a 19. században próbálták meg reprodukálni a máz előállítását, kisebb nagyobb sikerrel, itáliai és reneszánsz kori fémfényű bevonatok készítésével William de Morgan és Clement Massier, Theodor Deck angol és francia keramikusok foglalkoztak az eozin máz előállításával.
Hazánkban a híres porcelángyár egykori tulajdonosa, Zsolnay Vilmos honosította meg ezt a különleges technikát, Petrik Lajos és Wartha Vince vegyészekkel közösen együtt dolgozva, ennek egyik legnagyobb eredménye az lett, hogy az eozin technikáját ők tették világhíressé, és ez lett a Zsolnay porcelán egyik védjegye is.
Maga a máz leginkább zöld színű, ugyanakkor nem ritka a piros, lila kék valamint az arany árnyalatú máz sem. Égetés előtt egy türkíz színű, átlátszó, ólmos máz kerül a kerámiákra, majd az első égetést követően a fényes vagy savval kezelt alapmáz felületére egy különleges összetételű masszát kennek. A második égetésnél egy zárt, erősen redukáló kemencatmoszférában égetik, így a termék felületén a fémgőzök megtapadnak, így jön létre az eozin különleges fémes hatása. Maga az eljárás elképesztően bonyolult, és az eljárás bonyolultsága miatt nem lesz soha kettő egyforma színű kerámia.
S bár az eozin eredeti receptjének titkát a Zsolnay család megőrizte, a mai napig népszerűek azok a termékek, amelyek ezzel az eljárással készülnek.
Ha Te is úgy érzed, hogy szeretnéd megismerni közelebbről, egy tárlatvezetés során, hogyan készülnek az eozinos termékek, akkor csatlakozz július 7-én a Zsolnay Negyedben található Zsolnay Látványmanufaktúrában tartandó tárlatvezetésre, ahol megismerheted ennek a különleges eljárásnak a menetét.
Címlapkép: Zsolnay Negyed