Itt 20. BMW Art Car – premier

A Julie Mehretu kézjegyét viselő BMW M Hybrid V8 versenyautó idén májusban, a párizsi Pompidou központban ünnepelte a BMW Art Car világpremierjét, majd néhány héttel később rajthoz áll a Le Mans-i 24-órás futamon.

Julie Mehretu elkészült a huszadik BMW Art Car dizájnjával. A nemzetközileg elismert művész az autótervezés és a sebesség iránt érzett szenvedélye kifejezéseként álmodja valóra a legendás kollekció következő guruló műalkotását, amelyet a munkásságára jellemző stílusjegyek mentén készített el: kézjegye nyomán testet ölt a lendület és a kétdimenziós térben megalkotott motívumok teljes életnagyságban, háromdimenziós formában kelnek életre. Julie Mehretu aktuális kreatív folyamatának főszerepében a BMW M Hybrid V8 versenyautó tündököl, amely május 21-én a művész sokrétű vásznaként érkezett meg a legendás BMW Art Cars kollekcióba. A huszadik guruló műalkotás a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét, majd néhány héttel később rajthoz áll a Le Mans-i 24-órás futamon.

A versenyautó és a kétdimenziós motívumok kerekeken guruló műalkotássá olvadnak egybe

A huszadik BMW Art Car megálmodásához Julie Mehretu átfogó munkássága széleskörű szín- és formavilágát hívta segítségül: a homályos fényképektől és a pontozott rácsmotívumoktól kezdve, a neonszínű festékszórókon át, egészen a művész ikonikus, gesztusjelzésekkel dolgozó absztrakcióiig. Az így születő végeredményt egy nagyfelbontású fényképként, karosszériafényezést segítő háromdimenziós fénytervezési technológiával vitte fel a versenyautó karosszériájára. Mint ilyen, a Le Mans-ban rajthoz álló BMW M Hybrid V8 versenyautó teljes egészében egyedülálló alkotás.

„Csak a tavalyi Daytona-i 24-órás megmérettetés után kristályosodott ki bennem igazán a BMW Art Car megközelítésének ötlete. Ott jutott eszembe Frank Stella guruló műalkotása és arra gondoltam, hogy a következő BMW Art Car egyúttal a korábbi művészek utáni kiáltás is lehetne. A stúdiómban folyton a legutóbbi festményem járt a fejemben, miközben ott volt a BMW Art Car modellje is. Arra gondoltam, hogy talán megpróbálhatnánk az autót a festményen keresztül mozgatni”

– mesélte Julie Mehretu a tervezési folyamat első lépéseiről.

Julie Mehretu, akinek munkáit március 17-től a velencei Palazzo Grassi művészeti múzeum nagyszabású retrospektív kiállításának keretében mutatják be, először dolgozott együtt a BMW-vel háromdimenziós formátumban. A BMW M Hybrid V8 versenyautó felületeinek és vonalvezetésének összjátéka a művész festészeti elemeinek egyedülálló aspektusát kelti életre, az alkotói folyamat merőben új perspektíváit nyitva meg Mehretu előtt.

„Az a fajta kreatív játék, amivel a háromdimenziós tér kecsegtet és bemutatja, hogy a végeredményhez vezető utat mennyi képzelet és innováció szegélyezi, rendkívül inspiráló és tanulságos. Nem csupán maga az autó, de a tervezők és az ő elképzeléseik, sőt mi több, mindenekelőtt a vezetők és a vágyaik, illetve törekvéseik azok, amelyek az autót az álmok azon esszenciájává emelik, ahol a festészet, a konceptuális művészet, az aerodinamika, a sebesség és az esztétika találkozik”

– fogalmazott a művész.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA – Federation Internationale de l‘Automobile) szabályzata szerint a BMW M Hybrid V8 versenyautón kizárólag karosszériafóliaként szerepelhet a háromdimenziós műalkotás, a huszadik BMW Art Car megalkotásában ezért Julie Mehretu szorosan együttműködött a Manuel Eberl és Gertraud Brenninger vezette German Race Spirit csapattal, amely már meghatározó tapasztalattal rendelkezik e téren: korábban a Jeff Koons által megálmodott tizenhetedik BMW Art Car guruló műalkotás egyedi karosszériaborításának felvitelében is közreműködtek.

Múzeumból versenypályára – és vissza

A BMW Art Cars kollekció évtizedekre visszatekintő hagyományait éltetve a huszadik guruló műalkotás is első ízben egy nemzetközi hírű múzeumban mutatkozott be a nagyközönség előtt. Ahogyan Roy Lichtenstein (1977) és Jeff Koons (2010), úgy idén május 21-én Julie Mehretu is a párizsi Pompidou központban leplezte le alkotását. Három nappal később, május 24-én a versenyautó a Concorso d’Eleganza Villa d’Este reflektorfényeibe is begurul.

A BMW Art Cars kollekciónak a motorsport és a művészetek közötti szoros kapcsolat is szerves része. Már az Alexander Calder tervezte első BMW Art Car is Le Mans-ban ünnepelte világpremierjét 1975-ben. Julie Mehretu a huszadik guruló műalkotást készítette el, amely Le Mans-i debütálásakor így a 20-as rajtszámot viseli. A június 15-én elrajtoló 24-órás futamon a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast ül majd a BMW M Hybrid V8 versenyautó volánja mögött, egytől egyig a Julie Mehretu által tervezett és a guruló műalkotáshoz tökéletesen passzoló, egyedi versenyruházatot felöltve.

„A várakozás, hogy a Le Mans-i 24-órás futam rajtrácsára egy BMW Art Car versenyautóval gurulhatunk fel, a BMW M Motorsport csapatának minden tagjára plusz ösztönzőként hat, hogy a nagy eseményre a BMW M Hybrid V8 versenyautót a lehető legjobban felkészítsük”

– mondta Franciscus van Meel, a BMW M GmbH igazgatótanácsának elnöke.

„A Le Mans-i hosszú távú versenyek 100. évfordulóján és 25 évvel a BMW utolsó Le Mans-i győzelme után mindannyiunk számára a lehető legnagyobb sikert az jelentené, ha a BMW Art Car versenyautóval diadalt aratnánk”

– tette hozzá.

A Le Mans-i megmérettetés után a huszadik BMW Art Car világkörüli turnéra indul és számos múzeumban, illetve művészeti eseményen megfordul. Julie Mehretu műalkotása messze túlmutat az egy helyben álló járművön.

Fiatal kreatív művészek transzlokális találkozói nyolc afrikai városban

A BMW és Julie Mehretu közötti együttműködés nem csupán a huszadik BMW Art Car guruló műalkotásra és a Le Mans-i 24-órás versenyre koncentrálódik.

A projekt középpontjában az afrikai kontinens „Translocal Media Workshop Series” névre keresztelt találkozósorozata áll, amelynek égisze alatt a bajor prémiummárka és a művész együttműködése 2025-ben is folytatódik. Az afrikai kontinensen kevés lehetőség nyílik a művészek találkozására, eszmecseréjére és közös kibontakozására, illetve az olyan kísérletezgetésekre, amelyek elősegítik a helyi kontextusokon átívelő együttműködéseket. Julie Mehretu és az Emmy-díjra jelölt producer, író, az afrikai médiaökoszisztéma erősítésén dolgozó Realness Institute társalapítója, Mehret Mandefro kilenc hónapon keresztül nyolc afrikai városban rendez majd művészeti találkozókat, hogy teret adjanak az afrikai művészek eszmecseréjének, kibontakozásának és transzlokális együttműködéseinek.

A találkozók egyetlen célja, hogy fórumot nyisson a művészek számára, akik így új utakat találva járulhatnak hozzá saját helyi közösségeik jövőjének fejlődéséhez és kihasználhatják a transzlokális kollektívák erejét. A találkozósorozat eredményei és alkotásai a huszadik BMW Art Car guruló műalkotás társaságában mutatkoznak majd be 2025-ben, az afrikai kortárs művészek munkásságait csokorba gyűjtő, fokvárosi Zeitz Museum of Contemporary Art Africa múzeumban. A kontinensen átívelő programsorozat fontos partnere a New York állam északi részén található Denniston Hill művészrezidencia, amelyet 2004-ben alapított Julie Mehretu, Lawrence Chua és Paul Pfeiffer.

A múzeumigazgatókból és kurátorokból álló nemzetközi zsűri 2018-ban egyhangúlag választotta ki Julie Mehretu-t a huszadik BMW Art Car guruló műalkotás elkészítésére. A szakmai zsűriben világhírű múzeumok és galériák olyan elismert vezetői foglalnak helyet, mint Koyo Kouoh, a fokvárosi Zeitz Museum of Contemporary Art Africa múzeum igazgatója és vezető kurátora, Hans-Ulrich Obrist, a londoni Serpentine Galéria művészeti vezetője és Cecilia Alemani, a New York-i High Line Art park vezető kurátora. Ahogyan 1975 óta a BMW Art Car kollekción dolgozó összes művész – így többek között Frank Stella, Andy Warhol, César Manrique, Esther Mahlangu, David Hockney, Jenny Holzer, Cao Fei és John Baldessari –, úgy guruló műalkotása elkészítésében Julie Mehretu is teljes alkotói szabadságot élvezett.

A BMW M Hybrid V8 versenyautó

A huszadik BMW Art Car guruló műalkotásnak a BMW M Hybrid V8 versenyautó biztosított vásznat. A BMW M GmbH új hosszútávú versenyautójának meghajtásáról egy körülbelül 640 lóerő maximális teljesítményre képes hibrid hajtáslánc-technológia gondoskodik, amelyben az elektromos motor egy 4.0 liter hengerűrtartalmú V8-as erőforrást támogat. A versenyautó végsebessége 345 km/óra, ez azonban a versenypálya borításától és vonalvezetésétől is nagymértékben függ. A mindössze 1 030 kilogramm saját tömegű prototípus vérbeli poszterautó: hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiájának magával ragadó teljesítménye a legendás BMW M modelleket idézi.

2024-ben a BMW M Motorsport visszatér az FIA World Endurance Championship futamaira, ahol a BMW M Hybrid V8 versenyautó a „Hypercars” kategória csúcskategóriás versenygépeivel néz majd farkasszemet. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW M Hybrid V8 versenyautó a Le Mans-i 24-órás megmérettetésre is megérkezik, a BMW V12 LMR 1999-es győzelme óta a BMW M Motorsport első prototípusaként.

A BMW Art Cars kollekció

Az 1975 óta eltelt negyvenkilenc évben tizenkilenc nemzetközileg elismert művész álmodta újra a BMW valamelyik modelljét. Ezen páratlan járművek családja a legendás BMW Art Cars kollekció. Az első BMW Art Car ötlete a művészetek iránt rajongó francia autóversenyző, Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. 1975-ben Jochen Neerpasch-csal, a BMW Motorsport akkori igazgatójával együttműködve született meg a BMW 3.0 CSL alapjaira megálmodott első BMW Art Car, amely a 24-órás Le Mans-i futamon egy csapásra a közönség kedvencévé vált: megszületett a BMW Art Cars kollekció.

A következő években olyan művészek készítették el egyedi guruló műalkotásukat, mint Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Esther Mahlangu, David Hockney, Jenny Holzer, Ólafur Elíasson és Jeff Koons. Legutóbb a kínai multimédia-művész, Cao Fei és a tengerentúli legenda, John Baldessari mutatta be a BMW M6 GT3 versenyautó alapjaira megálmodott BMW Art Car guruló műalkotását, 2016-ban és 2017-ben. A különleges gyűjtemény darabjai nem csupán otthonukban, a müncheni BMW Múzeumban tekinthetők meg, de a világ számos híres tárlatán és múzeumában is feltűnnek, Ázsiától kezdve, Európán át, egészen Észak-Amerikáig.