Az elmúlt évben a magyarországi nagyhaszonjármű piac tovább bővült, és a dobogós helyeket a holland DAF, valamint két nagy svéd márka, a Volvo és a Scania foglalta el. A piaci részesedés szempontjából a DAF ismét vezető szerepet töltött be, de fontos megjegyezni, hogy a Volvo és a Scania jelentős növekedést mutatott az előző évhez képest.
DAF: A stabilitás jegyében
A DAF 1344 darab nagyhaszonjárművet értékesített tavaly, ami továbbra is a piacvezető pozíciót biztosította számára. A holland márka sikere részben annak köszönhető, hogy folyamatosan frissíti és fejleszti termékeit. Az elmúlt években különösen az építőipari alkalmazásokra szánt XDC és XFC modellek frissítése volt a fókuszban.
Volvo: Az innováció motorja
A második helyezett 1292 eladott darabbal Volvo Trucks, erősítette pozícióját az új hajtáslánc technológiák bevezetésével. Az új Turbo Compound motor második generációja és az I-shift váltóval való kombinációja jelentős üzemanyag-megtakarítást és hatékonyságot eredményezett. A Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója, Fáczán Gergely szerint ezek a fejlesztések tovább javították a márka vonzerejét a gazdaságos üzemeltetés iránt érdeklődő vevők szemében.
Scania: Az ellenállhatatlan fejlődés
A Scania látványosan megerősödött, a dobogó harmadik helyén áll 899 darabbal, részben az ellátási láncban bekövetkezett zavarok hatékony kezelésének köszönhetően. A södertalje-i gyártó jelentős növekedést ért el, és a legnépszerűbb típusok között olyan modelleket találunk, mint az 500R A4x2LA és a 460 R A4x2LA. A Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Zdeněk Petrás, kiemelte a cég elkötelezettségét az elektromos járművek iránt, és célul tűzték ki, hogy 2030-ra az értékesített járművek legalább fele elektromos legyen.

Az áruszállítás jövője
A 2024-es év kilátásai bizonytalanok az áruszállítási díjak emelkedése és az üzemeltetési költségek növekedése miatt. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése szerint az áruszállításai és fuvarozási díjak 20-25 százalékkal növekedhetnek az év elején. Ez valószínűleg befolyásolni fogja a fuvarozók járműbeszerzési döntéseit és esetleg alternatív hajtások felé terelheti őket.
Az elmúlt évben látott tendenciák alapján egyértelmű, hogy a DAF, a Volvo és a Scania továbbra is meghatározó szereplői maradnak a magyarországi nagyhaszonjármű piacon, és az innováció, a hatékonyság és az elkötelezettség az elektromos járművek felé jelentős tényezővé válik a jövőben. A fuvarozóknak fokozott figyelmet kell fordítaniuk az ágazat változásaira és az üzemeltetési költségek alakulására ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak ebben a dinamikusan változó környezetben.