Elkezdődhet a kisföldalatti meghosszabbításának, az Újbuda és Újpest közötti villamosvonalak összekötésének, a dél-pesti villamosgyűrű bővítésének és a 42-es villamos fejlesztésének előkészítése. A BKK a 2021–2027 közötti EU-s költségvetési ciklus keretében benyújtotta jövőbeni fejlesztéseinek az első, 10 milliárd forint összegű támogatási kérelmét.
A főváros közösségi közlekedését még versenyképesebbé tévő fejlesztésekre nyújtott be támogatási kérelmet a Budapesti Közlekedési Központ az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) keretében. A támogatási keret része annak a 300 milliárd forintos európai uniós forrásnak, amelynek megszerzését Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere jelentette be január közepén.
A támogatás lehetőséget biztosít olyan fejlesztések előkészítésére, amelyeknek köszönhetően jelentősen javulhatnak a közlekedési kapcsolatok Budapesten, elsősorban a külvárosi kerületek és a belváros között. Ezzel olyan területek között jöhetnek létre átszállásmentes és kényelmes összeköttetések, ahol azok jelenleg még hiányoznak, illetve amelyek fejlesztik a zéróemissziós, a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet előtérbe helyező közlekedési módokat.
Az IKOP Plusz keretében a BKK a főváros közlekedésszervezőjeként a következő, a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) szereplő projektek tervezésére nyújtott be támogatási kérelmet 10 milliárd forint összegben:
- a kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése;
- az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával és a Nyugati tér megújításával (Újbuda–Újpest-villamostengely);
- a dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának előkészítése;
- a 42-es villamos meghosszabbítására vonatkozó tervek elkészítése.
A most bejelentett fejlesztési csomag csak az első lépés. A BKK hamarosan további fejlesztésekre nyújt be támogatási kérelmet; mindegyikük hozzájárul a Budapesti Mobilitási Tervben is meghatározott közlekedés- és városfejlesztési célok eléréséhez.
A megvalósítás és tervezés ütemezéséről, a társadalmasítási folyamatokról és a projektek tervezett műszaki tartalmáról a BKK az elkövetkező időszakban részletesen is beszámol majd.