Telt házas workshopon avatta be Tóth Barnabás a nézőket a Mesterjátszma kulisszatitkaiba

Mi a kapcsolat a Kontroll, a Külön falka és a Mesterjátszma között? Mit keres Bereményi Géza Tóth Barnabás első pszichothrillerében? Hogyan segítették a Fortepan-képek a film vizuális világának megszületését? Ilyen kérdésekre kaptak választ, akik múlt pénteken meghallgatták az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon Tóth Barnabás mesterkurzusát.

A Mesterjátszma november 9-től látható a hazai mozikban, de november 3-tól már Budapesten és Debrecenben is megtekinthető premier előtt. A vetítések utáni közönségtalálkozókon újabb kulisszatitkokra derül fény.

Telt házas workshopot tartott Tóth Barnabás Szolnokon az idén fennállásának 30. évfordulóját ünneplő Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon, ahol az egybegyűltek betekinthettek a november 9-én mozikba kerülő Mesterjátszma készítésének titkaiba. A magyar származású Oscar-díjas díszlettervező Alexandre Trauner emlékét őrző fesztiválon zsűriző rendező arról beszélt, hogy miként meséli el a látvány a történetet a Mesterjátszma esetében.

A film vizualitása a rendező mellett elsősorban Másik Szőke András operatőrnek, a Kontroll látványáért is felelős Hujber Balázs látványtervezőnek és a Fortepan-képekből ihletődő Szlávik Juli jelmeztervezőnek köszönhető. Az alkotók első számú képi referenciaként Edward Hopper festményeit, színeit, beállításait használták, illetve Rembrandt fénykezelése lebegett a szemük előtt: a sötét, homogén háttérből felderengő, szemből vagy felülről megvilágított arcok képi világa. A produkció egy egész és két fél vasúti kocsit épített, melyeket a hitelesség kedvéért valódi korabeli kocsikról kölcsönzött ülésekkel, kilincsekkel, vészfékekkel és egyéb kiegészítőkkel rendeztek be. A rendező az előadáson elmondta, hogy a film különleges világához nagyon sokat hozzátettek Szalai Károly vágó sajátos vágási trükkjei is – többek között ezeknek köszönhető a Mesterjátszma feszes ritmusa és pszichedelikus milliője.

„Hollywoodi költségvetéssel nyilván nem számolhattunk, de a cél mégis a „stream”-látvány volt, és remélem, ezt sikerült is hozni. A nagy nemzetközi produkciókon évtizedek óta edződő, fejlődő technikai csapatot rutinos és tehetséges részlegvezetők irányították kelet-európai fifikával és pragmatizmussal ötvözve” – méltatta Tóth Barnabás a film látványvilágáért felelős szakembereket.

A film a JUNO11 Distribution forgalmazásában november 9-től látható országszerte a mozikban, de már november 3-tól premier előtt megtekinthető. November 3-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban Tóth Barnabás és állandó munkatársa, Lisztes Linda Teszler Tamással beszélgetnek; november 4-én Tóth Barnabás, Váradi Gergely, a film egyik főszereplője, és Szurmay János vezető producer a debreceni Apolló Mozi vendégei lesznek; míg november 6-án a Művész Moziban Molnár Kata Orsolya kérdezi Tóth Barnabást és Másik Szőke András operatőrt.

A Mesterjátszma című pszichothriller rendezője Tóth Barnabás, írója Tóth Barnabás és Fonyódi Tibor, producere Szurmay János, Szabó Máté, Ruzsinszki Ádám, Agnes Fernandes és Nikolits György. Az operatőr Másik Szőke András, a vágó Szalai Károly, a zeneszerző Keresztes Gábor. A film sakkszakértője Szurmay-Palotai Piroska női FIDE-mester. A film a Nemzeti Filmintézet támogatásával, az Origo Film Group Zrt. támogatásával, az Innoplay produkciójában és Romwalter Judit koproducer jóvoltából a SPARKS Camera & Lighting koprodukciójában készült. A film 2023. november 9-én a JUNO11 Distribution forgalmazásában kerül a hazai mozikba.

One thought on “Telt házas workshopon avatta be Tóth Barnabás a nézőket a Mesterjátszma kulisszatitkaiba

Comments are closed.