Az ART OF SKATE kiállítás a gördeszkás történelmet mutatja be egy egyedülálló gyűjteményen keresztül, ahol a gördeszkázás kezdetétől ismerkedhetünk meg azzal, hogyan s miként nőtte ki magát annyira a rossz hírnevéből, hogy egyenesen az olimpiáig nőtte ki magát saját sportágként. Philippe Danjean mesélt nekünk arról, hogy miért pont a deszka világa fogta meg, mik a tervei és hogy mit jelent számára a street art.
A gördeszkások mindig is vonzották az ember tekintetét: van, akit felháborít, vannak olyanok, akik egyszerűen nem értik, de akadnak közöttük mások, akiket lenyűgöz ez a sport, ahogyan ugratva, különféle figurákat mutatnak be a sportolók. Igen, ez egy sport, olyannyira hivatalosan, hogy az olimpiai játékokon is helyet kapott, így az idei párizsi olimpián is megtekinthetjük, hogy nem csak szórakozás vezérli a deszkásokat, hanem elszántság és teljes odaadás is.
Épp ezt mutatja be egy kiállítás keretében az ART OF SKATE Pécsett a Pécsi Galériában, ahol deszkalapokra festett műveken keresztül, más relikviákon át ismerkedhetünk meg magával a deszkás történelemmel. Csütörtökön tartották a hivatalos megnyitót, ahol magazunk is részt vett.
„Az Art of skate című kiállítást legelőször 2022-ben mutatták be Párizsban és hat teljes hétig volt megtekinthető. Sikere is volt, hiszen 50 ezer látogatót vonzott a kiállítás, s bár a Pécsi Galéria épülete nem alkalmas sajnos ennyi ember befogadására, de a sikere biztosan garantált. Azt gondoljuk, hogy nagyon sokan fognak eljönni, olyanok is akik talán még nem voltak itt a Pécsi Galériában. Azt szeretnénk, hogy egyre szélesebb közönség számára készíthessünk kiállításokat, szélesebb értelemben véve a korosztályt és az érdeklődést a kortárs művészet különböző irányzataihoz.
Megkerülhetetlen 2024-ben a street art. Egy vizuális művészetekkel foglalkozó központnak ezzel foglalkoznia kell, épp úgy, mint a képzőművészet legkülönbözőbb ágazataival. Egy feltörekvő művészeti ágazatról van szó, amely most már messze túl mutat a kezdetein, úgy gondoltuk, hogy 2024-ben mi sem maradunk le, épp ezért idén először megrendezésre kerül a Street Up fesztivál, amely már most egy nemzetközi fesztivál”
– mondta el a megnyitón Fekete Valéria a Vizuális Művészeti Centrum vezetője.
A kiállítás alcíme A gördeszka Kalifornáitól Pécsig nem véletlen, hiszen a kiállítás bemutatja az 50-es évekbeli kaliforniai kezdeteket egészen a mai napig, Pécsig behatárolóan. A kiállításon bemutatásra kerülnek kisebb-nagyobb hazai underground csapatok is, akik szerves részét képezik a gördeszka kultúrának.
„A kiállításon arra törekedtünk, hogy mindezt bemutassuk. Akár a sportot akár az underground mozgalmakat, amely ehhez a sporthoz szorosan kötődik.”
– zárta Fekete Valéria.
A megnyitó után mindenkinek lehetősége volt megcsodálni a kiállított műveket, egy-egy „tábla” egy-egy korszakot, vagy egy tematikát mutatott be. A kiállított deszkadarabok egyedi mintákat ölelnek fel, sok esetben időszakokat elevenít meg a deszkás történelemből.
A kiállított darabok megtekintése után szerencsénk volt beszélni a kurátorral, aki egyben a gyűjtemény tulajdonosai is, és szívesen válaszolt néhány kérdésünkre.
Mik voltak a fő szempontok a művészek kiválasztásánál? Miért pont rájuk esett a választás?
Philippe Danjean: A kiállítás lényege, hogy miként képesek, írók grafikusok és hagyományos művészek alkotni egy mindössze 80 cm-es felületen, hiszen ekkora egy gördeszkalap. Vannak kevésbé ismertebb és ismertebb művészek által készített darabok, mint például Vasarely, de megtalálhatóak japán művészek művei is, és nagyjából 50 országból érkeztek alkotások erre a kiállításra. Arra törekedtünk, hogy az underground művészek kaphassanak egy kis hírnevet.
Mit jelent számodra maga street art, mi az, ami megragadott benne?
Philippe Danjean: Azt gondolom, hogy maga a street art egy igazán jó lehetőség arra, hogy az emberek összekapcsolódjanak a művészetekkel a múzeumok, galériák, művészeti vásárok falain kívül is. Itt közelebb kerülhetünk önmagához a művészhez is. A street art egy élő művészet, ami az utcákon létezik, ami sok esetben végig vonul az utcán hiszen megjelenik a gördeszkák lapjain, így nagyobb látószöget kaphatnak a művészek, fotósok, írók is.
Miért pont a gördeszka? Esetlegesen azért, mert egyszerű, mégis sok lehetőség van benne?
Philippe Danjean: Azt gondolom, hogy azért a deszkázás egy megfizethető dolog, hiszen a formája is gyakorlatilag mindig ugyanaz. Ez akkor kezdődött, amikor egy párizsi boltban megpillantottam Jeff Koons, Damien Hirst által inspirált művét, ami akkor elérhető áron volt kapható annak ellenére is, hogy limitált kiadású volt. Szerintem ez egy nagyszerű belépő volt a művészvilágra való tekintettel, hiszen nem egy őrült nagy vászonról beszélünk, ami így is igen színes és vidám lehet. Nagyon büszke vagyok arra a darabra, ami Patti McGee-jé az első amerikai női deszkásé, aki egyébként a szintén amerikai Life magazin címlapján is szerepelt 1965-ben. Ez egy nagyon vidám, és színes darabja a kiállított műveknek.
Mennyi ideig tartott összegyűjteni a kollekció darabjait?
Philippe Danjean: Hogy őszinte legyek sosem gördeszkáztam, ezt azért meg kell jegyeznem. Az első deszkát talán 15 évvel ezelőtt vettem, aztán hónapról, hónapra, évről évre, kiállításról kiállításra csak gyűltek a darabok. A pécsi kiállításon rengeteg sajtó fotót lehet látni a 90-es évekből is, de a gyűjtését talán tényleg 15 évvel ezelőtt kezdtem.
Voltál-e már Magyarországon korábban, vagy esetleg most vagy itt először?
Philippe Danjean: Ez a második alkalom, az első egy hónapja volt, amikor megtekintettem ezt a helyszínt. Egyszerűen lenyűgözött Pécs, hiszen rengeteg deszkás van, és ugye nincs messze innen a város deszkás parkja sem, és különös örömmel tölt el, hogy ennyi fiatal ellátogatott erre a kiállításra is.
Mik a terveid az elkövetkezendő öt évre a művészetek terén, vagy a deszkázásra tekintve?
Philippe Danjean: Azt hiszem megpróbálom kicsit elsajátítani a deszkázást, mert hatalmas lenne deszkán megjelenni a kiállításokon, de ennek nem a mai nap lesz az ideje. Szeretném más országokba is elvinni a kiállítást, ami ugye Párizsból indult, egy részét elvittük Genovaba is, és mérhetetlenül büszke vagyok arra, hogy most Magyarországon is látható a gyűjtemény. Nincs kizárva, hogy visszük tovább keletre, ha tovább növekszik a gyűjtemény, illetve szerintem még igazán nagyszerű lenne, ha a kiállítást bemutathatnánk akár Kaliforniában is, ahonnan a deszkázás indult még az 60-es években.
Még egy utolsó kérdésre feltartanálak. Amennyiben nem titok, melyik a kedvenc darabod az itt látható gyűjtemények közül?
Philippe Danjean: Hát ez nem ilyen egyszerű, hiszen rengeteg szuvenír van köztük! Lehetőségem volt találkozni különböző művészekkel, akik a már meglévő műdarabokat aláírták. Az egyik legkiemelkedőbb talán egy igen neves fotós Martha Cooper-rel közös együtt működés, amely Leap of Faith híres műve alapján készült.
Az interjú után Philippe egy igazán különleges darabot mutatott lapunknak, amely szintén nagyon közel áll a szívéhez, ez pedig egy Vans cipő, amelyet a márka alapítója, Paul Van Doren dedikált Philippe számára, ez is megtekinthető sok más egyedi kiállított darab mellett a Pécsi Galériában május 23-tól kezdődően egészen szeptember 22-ig. A kiállítást annak is látnia kell, akik nem ismerik igazán a deszkázás világát, a tárlat betekintést nyújt a mögötte megbújó, színesebb és érdekesebb művészvilágba.