Egy nemrégiben adott interjúban Ridley Scott bevallotta, hogy a Napóleon játékidejét kénytelen volt megrövidíteni.
Ridley Scott vonakodva vágta le a Napóleont, míg Scorsese A virághold gyilkosai a hosszú játékidő miatt kapta a kritikát. De a streaming szolgáltatások biztonságos menedéket nyújthatnak. Ridley Scott a veterán filmes hamarosan bemutatja Napóleon című eposzát, amelyben Joaquin Phoenix játssza a katonai zsenit és Franciaország császárát, és amely újra fel fogja robbantani a hosszú játékidő és az expanzív rendezői látásmód örökké parázsló vitáját – írja Andrew Pulver a The Guardian-be.
Egy nemrégiben adott interjúban Scott bevallotta, hogy a “fenékfájás-faktor” miatt a Napóleon játékidejét a mozikban megrövidítette (2 óra 38 percre), de azt tervezi, hogy a teljes, vágatlan változatot egy streaming-szolgáltatáson adja ki, egy olyan vágott változatban, amely akár négy óránál is hosszabb lehet.
A korlátlan művészi látásmód és a kereskedelmi szükségszerűség egymással versengő igényei már régóta vita tárgyát képezik a filmipar kreatív és üzleti oldala között; egyetlen stúdió sem szereti a két óránál hosszabb filmeket, mivel ez csökkenti a napi vetítések számát, és ezáltal az eladott jegyek számát. Scott azonban kulcsszerepet játszott abban, hogy a “rendezői vágás” – amely eredetileg egy szerződésben rögzített, általában elvetett vágás volt – önmagában is kereskedelmi haszonnal járhat, miután megjelentetett egy másik változatot az 1982-es Szárnya Fejvadászbólegy évtizeddel később.
A streaming platformok térhódítása azonban még élesebb fókuszba helyezte a kérdést. A mozi környezet fizikai korlátai nélkül a Netflix, a Disney+ vagy az Apple TV+ menedéket nyújthat a hosszabb, terjedelmesebb alkotásoknak, ha úgy érzik, hogy azok vonzóak az előfizetőik számára.
A mögötte álló etikai szempontok kevésbé egyértelműek. Martin Scorsese nemrég mutatta be a Virághold gyilkosai című, az 1920-as években elkövetett Osage Nation-gyilkosságokat feldolgozó epikus filmjét, amelynek játékideje három óra 26 perc volt, és sok mozi nem hivatalos 15 perces szünetet alakított ki a “vécészünetek” idejére – a film szerkesztője, Thelma Schoonmaker legnagyobb bánatára. A Virághold gyilkosait az Apple finanszírozta, és amikor a filmet a streaming platformján, az Apple TV+-on vetítik, minden kényszerszünetet eltörölnek belőle.
Scorsese hasonló problémákkal szembesült a 2019-es The Irishman című maffiaeposzával, amely három perccel hosszabb, mint a Killers of the Flower Moon, és a közösségi médiában olyan viccek céltáblájává vált, amelyek azt javasolták, hogy ne egy ülésben, hanem minisorozatként nézzék meg. A hagyományos stúdiók még így is úgy érezték, hogy anyagilag nem életképes ilyen hosszú projekteket elvállalni, így a streaming platformok jelentették Scorsese egyetlen komoly lehetőségét a filmek elkészítésére.