Április 29. és május 12. között harminc helyszínen, több, mint negyven esemény várta a városlakókat és az ide látogatókat a 44. Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Az idei kiadás nem csak a határtalan kultúra ünnepléséről szólt: időpontja egybeesett Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozásának huszadik évfordulójával, így számos programja is az Európához fűződő viszonyunkat dolgozta fel és hozta közel.
A 2024-es programsorozat közreműködői között kiváló hazai és nemzetközi művészeket, alkotóközösségeket köszönthettek a látogatók, akik izgalmas, sokszor felkavaró programokat hoztak létre a városlakók megszólításával és bevonásával.
„Az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál – sokszínűsége mellett – azt is megmutatta, hogy Budapest szolidáris város, egy befogadó metropolisz. Idén a felzaklató és elgondolkodtató, nehéz élethelyzeteket bemutató performanszokra és előadásokra is hangsúlyt helyeztünk. A világ változik, nem szabad elmennünk ezek mellett a változások mellett, hiszen húsz éve az Európai Unió tagjai vagyunk, úgy is kell viselkednünk, és példát mutatnunk, egy kulturális fesztivál, egy összművészeti programsorozat esetében is. Budapest kiáll azok mellett, akik küzdenek a szabadságukért, ezt is bemutatta az idei fesztivál„
– mondta el Faix Csaba, a fesztivált szervező Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója, és hozzátette, a részvételből az látszik, hogy a társadalmi kérdések is sok embert érdekelnek ebben a városban, ebben az országban.
2024-ben a legtöbb program ingyenesen látogatható, köztéri eseményként jelent meg, sok közülük lehetőséget nyújtott a közösség erejének megismerésére, átélésére, ugyanakkor megrázó és elgondolkodtató előadások is születtek, mint például a Schilling Árpád művészeti vezetésével készült A béke szigete, a Freeszfe Egyesület előadásában, vagy a Bunker Cabaret című ukrán performansz-színház, melyet a Hooligan Art Community hozott el először Magyarországra.
A Budapesti Tavaszi Fesztivált április 29-én Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével a világhírű Chamber Orchestra of Europe magyar gyökerű, de európai hatású művekből összeállított koncertje nyitotta meg. A Budapest Jazzfest idén is elhozta a műfaj legkiválóbbjait, akik a Jazz Világnapján szabadtéri koncerttel ünnepelték a húsz éves EU-csatlakozást.
Nemzetközi tematika
A Budapesti Tavaszi Fesztivál megőrizte nemzetközi jellegét; az Örkény István Színházban Susan Sontag Alice az ágyban című drámáját mutatta be a Szarajevói Háborús Színház. A különleges szerkezetű művet William James filozófus és Henry James író idejekorán elhunyt zseniális nővéréről, Alice Jamesről, Balázs Zoltán Arany Maszk-díjjal elismert rendezésében láthatta először a hazai közönség. A Németországból érkező Rimini Protokoll formabontó produkciót hozott el Budapestre. Az Európa házhoz megy című előadás magánlakások nappalijában testközelbe hozta a legtöbbünk fejében elvont fogalomként élő Európa eszmét.
A Zeneakadémián adott teltházas koncertet a szapporói születésű csodagyerek, Takuma Onodera. A japán Sapporo Concert Hall által gondozott, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem együttműködésével rendezett tavalyi, 25. szeminárium legjobb hallgatója Liszt, Haydn, Chopin, Kodály és Bartók műveivel kápráztatta el közönségét. A bizalom és az erő volt főszerepben a táncot, zenét és utcai művészetet ötvöző francia társulat Damoclès című részvételi cirkuszában, a Cirque Inextremiste elődásában, melyhez a Madách téren lehetett kapcsolódni.
Fenntarthatóság, nőiség és társadalmi kérdések
Számos társadalmi kérdéssel foglalkozó produkció is megtalálható volt az idei fesztivál programjai között. Rezes Judit, Tihanyi Ildi és Gerlóczi Judit egy különleges, Fenntartható divatőrületek című divatbemutatón, a kifutón mutatták meg, hogy mennyi lehetőség van megunt ruhadarabjainkban. Az így tervezett izgalmas és extrém újragondolt ruhakölteményeket Duda Éva koreográfiájára ismert színésznők mutatták be a Merlinben: Balla Eszter, Borbély Alexandra, Döbrösi Laura, Eke Angéla, Für Anikó, Grisnik Petra, Péterfy Bori, Sztarenki Dóra, Takács Nóra Diána és Trokán Anna. Az eseményen Horányi Juli énekelt.
A Silver boom című interaktív városi performansz pedig arra kereste a választ, hogy mikor és miért válik a kor előrehaladtával láthatatlanná a női test. A Stereo Akt Miután felmondtam / miután maradtam című színdarabjában egykor pedagógusi pályán lévők mesélték el, miért kellett lemondaniuk hivatásukról. Boross Martin új rendezésében a nézők egy budapesti középiskola termeiben, rendhagyó szülői értekezleten találkozhattak pályát elhagyó és a pályán maradó tanárokkal, és szomorú, olykor megható történeteikkel.
Egyedülálló produkcióval jelentkezett Eke Angéla; formabontó alvószínház előadásában a felolvasószínházat ötvözte a kényelem élményével és a mese varázsával, így a felnőtt közönség is egy különleges gyerekkori utazáson vehetett részt.
Az underground kultúra is hódított
Május első két hétvégéjén nyitott kapukkal várta közönségét a Klubfesztivál a Városháza udvarában. Az elmúlt 20 évben a kulturális és közösségi összművészeti terek, a romkocsmák nagyban formálták Budapest városképét, és ma is szerves részét képezik a pezsgő és sokszínű fővárosi életnek. A Turbina Kulturális Központ a tőle megszokott, egyedülálló módon vonultatta fel a kortárs előadókat és DJ-seteket, míg az Open Mic Budapest nagysikerű eseménysorozat a 10 éves évfordulója alkalmából egy All Stars Show-val szórakoztatta az utcazene műfaj kedvelőit.
A „romkocsmák hazai teremtője” a Szimpla Kert ismét bebizonyította, hogy a rétegzene is lehet univerzális. A hőskorszak másik jeles képviselője, a Gödör Klub a multikulti Budapestet hozta el, ahol a generációk és műfajok találkoztak a csak ezen az estén elhangzó koncerteken és a 25 éves fennállását ünneplő, a kortárs cigány kultúrát világzenei szintre emelő Romano Drom vendégművészekkel kiegészülve mutatta be egyedi zenei programját: a zenekarhoz csatlakozott a marokkói származású Saïd Tichiti, majd a régi zenésztársak, az Anima Sound System producereinek ritmusára és elektronikájára énekelt és zenélt a Romano Drom legénysége. A Budapest Brand szervezésében az érdeklődök egy kivételes zenei utazáson is részt vehettek, amely Bartók Béla munkássága előtt tisztelgett; DJ Bootsie és Heruéka Pop Orchestra előadásában megszületett a BARTOKOSMOS átirat.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál 2025-ben is változatos összművészeti hazai és nemzetközi programokkal várja látogatóit.