Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány – Interjú Horváth “Buci” Istvánnal

Kaposvártól nem messze a Kadarkúton a Flycoop repülőterén szúrhatunk ki pár darab katonai gépet. A Siófokról ide költözött Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány, itt talált otthont gépeinek, amiket folyamatosan újítanak és szépítenek. Ezek MI-2 helikopter, Szuhoj vadászgépek és egy Albatrosz sugárhajtású oktatógép. Az alapítvány vezetőjével Horváth “Buci” Istvánnal, az első magyar AN-26 os szállítórepülőgép műszaki rádiósával beszélgettünk a gyűjteményről.

Szívélyes fogadtatás és megannyi anekdota köszöntött minket, amikor beszélgetni kezdtünk. Szerkesztőségünk tagjai között sokunknak szívügye a közlekedés valamilyen formája – így a repülőgépek is -, így gyermeki örömmel társalogtunk az alapítványról a vadászgépek mellett. Bemutatjuk nektek miért is lesz érdemes Június 15-16 -án ellátogatni ide, a repülőnapra.

Horváth “Buci” Istvánnal, az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány vezetőjével beszélget Fehér Mátyás

Az Aviátor alapítvány hatalmas gyűjteménnyel rendelkezik különböző repülők legénységeitől beszerzett relikviákból. Mivel a költözés még nem teljes, sajnos ez még elcsomagolva tárolás alatt állnak, de nem sokára ezek is megtekinthetőek lesznek.

“A gyűjtemény nagyon szépen néz ki, minden fullra becsomagolva. Most az An-26 50 éves találkozóra kiadtam, hogy akinek van elfekvő készlete, az hozza el, úgy is csak útban van. Szét röhögtem az agyamat. Nagyon kerestem ebbe a gyűjteménybe, az én időmből egy úgynevezett 68 mintájú hajózó ruhát, ami dívott a légierőben. Olyasmi volt, mint a gyakorló ruha, erős, de szellős volt, és sok helyen ki lehet nyitogatni, és én imádtam azt a ruhát. Szerettem volna beszerezni, egy volt a hadtörténeti parkban, de az már mosott volt, szóval használt. Egyszer az egyik haverom röhögve hívott fel, hogy talált egyet becsomagolva a szekrénybe. Annak idején felvette a ruhatárból, de a sajátját használta inkább, és a szekrény aljába került. Utána meg minden rá lett pakolászva, és egyszer csak előkerült. Így lett ilyen vadonatúj nyári ruhám.

– mesélte Horváth “Buci” István

Az Aviátornál található repülőgépek nagyon szép állapotban állnak az állóhelyeken, minden egyes szegmensükről lerí az a fajta szerető gondoskodás, amivel felújítják és karbantartják őket.

MI-2 konzerválva várja hogy újra szállhasson

“Az alapítvány nálunk úgy működik, hogy megy a gépeken a munka, én a rádió, rádió navigációs berendezés, rádiózavaró, rádiótechnikai felderítő berendezések, ez az én szakmám. Ehhez ez nem kell, ehhez kell elektromos ember, hajtóműves, sárkányos és megvannak a reszortfelelősök. Őket kérdeztem meg, kiket próbáljak meggyőzni, hogy jöjjenek.”

-mesélte Buci

Az egyik érdekesség amivel találkozhatunk a MI-2 könnyű futárhelikopter. Erről is mesélt az Aviátor elnöke.

“Ebből is ment a lenyúlás, szóval hiányos volt amikor átvettük, de ez 9 órát repült a nagyjavítás után, az 1200 órás hajtóműben nincs 100 óra üzemidő. Sajnos a gép fődarabjainak nincsenek meg a papírjai, így nem biztos hogy repülni fog… Most a hajtóműveknek, a fődaraboknak papírjainak meg kellene lennie, így is még lengyelországból kell hozni olyan embereket, akik eldöntik, hogy repülhet-e. Ebben az a nagy durranás, hogy 27 éve nem repült. Most konzerválni kéne a hajtómüveket, de nálunk – jobb a békesség – inkább két három havonta inkább beinditjuk. Olyan embereknek engedjük, hogy dolgozzanak rajta, akik ezt örömmel teszik, akiknek ez élmény, hogy dolgozhatnak rajta és szakemberei a típusnak…”

Aviátor

Ez a szépség, és a többi gép hogyan került az Aviátor Repüléstörténeti Alapítványhoz, arról is mesélt nekünk.

“A helikopter, azt a Készenléti Rendőrség adta haszonbérleti szerződéssel. Az Albatroszt azt a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum adta költség térítés nélküli haszonbérletre, de nekünk kell feljavítani, kiállításra alkalmassá tenni .Aztán három darab Mig-21 is érkezik, kértem segítséget mert ahhoz mi nem értünk, ugyan tanultam a Mig-21-est de azt nem, hogy hogyan kell szétszedni, és összerakni, amúgy sincsenek olyan nagyon jó állapotban ezek a gépek, és nem akarunk nagyot hibázni.

Szuhoj vadász-bombázó gyönyörű állapotban

“A két Szuhoj, azok teljesen maszek szférából érkeztek. Az egyik az megtekinthető állapotban van, abban benne van minden, a másikban pedig nagyon nagyon benne van minden, csak annak nem állunk neki a festésének meg miegymás, mert azt tudjuk indítani, és nem véletlenül az a nagy attrakció, hogy be lesz indítva. A helikoptert bármikor, az Albatrosz nem sokára tudjuk bemutatni e téren. A Szuhojjal úgy vagyok, hogy van egy indítási periódus, amit be kell tartani és akkor még úgynevezett maximális forszázst nem kapcsolunk, mert ahhoz ki kellene kötni a gépet, hatalmas költsége van, fél millió fölött eszik és mégcsak beindítottuk. Megpróbálok hogyha tudok hozzá pénzt szerezni, hogy be lehet ülni hátra, és élőben kipróbálni milyen érzés az indítás, egy évben egyszer vagy olyannak, aki ezt az összeget ki tudja fizetni”

– mesélte el Buci.

Ennyire vidéken azért nem feltétlenül számít az ember vadászgépekre. Bár a taszári katonai repülőtér viszonylagosan közelinek mondható, de az már régóta nem üzemel bázisként, így a jellenleg üzemelő katonai repülőterektől távol eső otthonról kérdeztük az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány vezetőjét.

“Istenigazából Sármellékre szerettem volna vinni a gyűjteményt, de három hónapig azt se mondták hogy bikk makkt. Jobb lett volna ahol beton van, azok a problémák amik vannak, ott nem találkoztam volna vele. De közben rám égett, hogy el kell költözzek Siófokról. Na most a Szuhojt sem egyszerű megmozdítani, ott költözni kell. Amire telefonáltak, hogy beszéljünk róla, már réges-rég itt voltam. Nagy szerencsém hogy régi ismerősöm Jakab Ernő és a Fly coop Kft befogadott, s otthonra leltünk. Könnyebb lett volna a helyzetem, mert nem kellene beton állóhelyeket építeni, és az AN-26 is le tudott volna szállni. Ahol le tudna, ott nagyon magas a tárolási díj, és hát azért mondom arany bányát kéne találni, olyat amiben van is arany”

Az Albatrosz orrából egy készülék se hiányzik

A Szuhojok felújításáról még megtudtuk, hogy komoly tervek várnak arra, hogy valóra váljanak.

“Szegeden van egy kapcsolat, akinek már sok mindent adtam, de még nem eset le neki, hogy szeretnék egy mentesített, azaz hatástalanított gépágyút, de most szerzek neki egy vontatórudat, amiért cserébe most már megkaphatjuk a kiegészítőt, ebbe a kiképző repülőgépbe a gépágyú helyén azok a berendezések vannak amik az oktatónak kellenek, így ebbe csak egy, míg a harci gépekben két gépágyú van”

Ugyan festésre vár, de bármikor beindítható

A legközelebb Június 15-16 -án tartott repülőnapon kerülhetünk közelebb az Aviátor repülőgépéihez.

“Most, ami előttünk van az június 15-16-án, repülőnap van Kadarkúton. A Flycoop az itteni tulajdonos, és Kadarkút város és az alapítványunk összefogásával. Tervek szerint jönni fog Bessenyei Péter, aki műrepülő bemutatót tart., Tervek szerint érkezik a Magyar Honvédségi légierő, és itt leszünk mi is. Mindent megteszünk a magunk erejéből hogy mi is hozzájáruljunk a repülőnap sikeres végrehajtásához.”

Az Aviátor Repüléstörténeti Alapítványnál töltött időt nagyon élveztük, a rengeteg anekdotát, és azt a szeretetet amivel Horváth István a repüléshez áll. Hatalmas élmény volt az egész, látni és hozzáérni olyan gépekhez, amiket jó esetben csak távolról lehet csodálni, vagy képernyőn. A repülőnap pedig, pont az Aviátor miatt, kihagyhatatlan lesz nekünk is.