A Brainbox AI új fejlesztést hozott nyilvánosságra, amely tovább bövíti a mesterséges intelligenciák piacát, amely a létesítménykezelésben hivatott segítséget nyújtani, melyet ARIA AI-nak (Artificial Responsive Intelligent Assistant) hívnak.
Az AWS Bedrock által meghajtott ARIA AI-t úgy tervezték, hogy fokozza az épület hatékonyságát, könnyedén beilleszkedve az épületkezelés mindennapi folyamataiba – magyarázta a Montreali cég szóvivője. Hozzátették, hogy az üzleti és kereskedelmi területekre tervezett ARIA rendelkezik olyan funkciókkal, hogy a bejövő információk alapján előre jelezze, a létesítmények üzemeltetési problémáit, és ütemezze a karbantartási munkálatokat, miközben éberen tudja figyelni az épületek vak foltjait.

BrainBox AI társalapítója és vezető technológiai tisztje, Jean-Simon Venne következőket nyilatkozta:
„Egy autonóm mesterséges intelligenciával működő ügynököt készítettünk, és beillesztettük a meglévő technológiai felépítésünkbe, amely már rendelkezett előre jelző képességekkel”
„Tehát nem csak azt fogja mondani, mi történt az elmúlt évben, hanem itt van és felhívja a figyelmet mi fog történni a következő hónapokban” – mondta a TechNewsWorld-nek – Ekkor ajánlásokat fog tenni arról, mit kell tenned az előtted álló közvetlen feladatokkal és akadályokkal.”
ARIA AI segít a környezettudatosságban
A Brainbox szerint az AI a HVAC technológiák (légkondicionálás és fűtés) kezelésében akár 25%-os megtakarítást is elérhet az ARIA AI, amely azt is jelenti, hogy ezzel akár széles körű használat esetén az üvegházhatást keltő gázok kibocsátása 40%-ot meghaladó mértékben csökkenthető lenne globálisan.
A létesítményüzemeltetést végző személyek túlterheltségén is sokat javíthat az új rendszer, ami jótékony hatással lehet a személyzet moráljára, rengeteg terhet vehet le egy-egy műszakról, ami kiegyensúlyozottabb életet biztosíthat a dolgozóknak, ezáltal emberibb, méltóbb, siker élményekben gazdagabb napokat zárhatnak.
„Az ARIA AI-val lehetőséged van arra, hogy egy asszisztens segítségével gyorsabban végezz sok munkát Lehetőséged van arra, hogy egy jó adagot elvégezz abból a teendőlistából, amit korábban lehetetlen volt teljesíteni.”
– mondta Jean-Simon
Az új ARIA AI úgy van tervezve, hogy minden rendszerhez hozzáférjen, és az ezekből befolyó adatokat feldolgozza és értékelje, ezáltal a személyzet és a vezetés teljes rálátással bír a létesítményre. A fejlesztő cég fontosnak tartotta, hogy fentartson kommunikációt a felhasználókkal, így ARIA nem csak tippeket ad, és beleavatkozik ahol szükséges a fenntartásba, de folyamatos visszajelzést így a menedzserek és a épületüzemeltetők stratégiai döntéseit is bele tudja építeni a saját gondolkodásába.
Az AI nem csak szöveges, de hang alapú utasításokkal is kezelhető, továbbá növelik a mobilitását azzal, hogy különböző eszközökre is gond nélkül átvihetők az adatok tehát akár a létesítmény fizikai helyzetétől függetlenül akár mobilról is hozzáférhetővé válik. A 24/7 órás folyamatos felügyelet pedig lehetővé teszi, hogy priorizálható, tervezhető legyen minden feladat akár azonnali beavatkozást is lehetővé tesz, illetve vis major esetén akár külső segítséget is önállóan tud kérni, és a szerveknek a megfelelő tájékoztatást tudja nyújtani emberi beavatkozás nélkül. Tehát tűz esetén nem csak bekapcsol egy jelzőrendszert, hanem továbbadja a tűzoltóságnak a pontos információkat is, a vészhelyzet nagyságától az emberi élet és a technológiák védelméről szóló információkat, pontos hely adatokon át mindent.
AI halucinációk
Gyakran előforduló hiba, hogy az AI irreleváns, vagy nem megfelelő megoldásokat kínál – néha vicces, néha bosszantó, de legfőképpen akadályt jelentő félreértéseket képes az algoritmus legenerálni.
Az LLM (Large Language Model) -ek azaz a nyelvi készletek jelentik ezt a problémát legfőképpen. Az AI nem beszéli a nyelvet, nyelveket, csak az adatbázisából választja ki a megfelelő kombinációkat, de amikor az internetre ráeresztik a különböző AI-okat, az önmagától nem tudja mi a helyes és a helytelen, mi az ami messziről látszóan hülyeség, a hozzá nem értésből fakadó téveszme egy adott témában. Ezek az ugynevezett AI halucinációk sajnos visszatérő problémák, még a fejlett rendszerekben is, mint például a CHATGPT esetében is.
Az Aria erre is talált megfelelőnek tűnő megoldást. méghozzá a legegyszerűbb módon: korlátozza az AI hozzáférését az LLM-ekhez, így mindig naprakész a speciális tartalmakban és nyelvezetben, viszont az interneten fellelhető téves információk már nem jutnak el hozzá.
„A meglévő technológiai felépítésünkbe építjük be, amelyben a fűtés, szellőztetés és légkondicionálás (HVAC) és másféle információk is találhatóak egy épület számára Az ARIA-t az az adatbázis tetejére építettük, ahol hozzáférése van ehhez a információtengerhez, és képes elemzéseket végezni az adattrendekről. Az ARIA AI homokozója korlátozva van az adathalmazunkra. Kérdezhetné azt is, ‘Miért veszítette el Napóleon a waterlooi csatát?’ de a válasz valami ilyesmi lenne: ‘Lehetne inkább a portfóliódról beszélni? Nem vagyok történész.’”
– közölte erről a témáról Jean-Simon
Problémák sora – kulcsfontosságú megoldások
Akárhányszor kezelünk egy adatbázist, rengeteg olyan technikai hiba található bennük, amik megnehezítik egy komplex AI feladatainak elvégzését. Mindenek előtt tehát az ARIA AI-nak szüksége volt arra, hogy ne csak feldolgozza, de javítani is képes legyen azokat az adatbázisokat, és megfelelő strukturát adni nekik, hogy a lehető legjobban tudjon müködni.
További kihívásokat jelentenek maguk a HVAC és egyéb rendszerek, amelynek érzékelői meghibásodhatnak, hibás adatokat szolgáltathatnak. Ezek szűrését is igyekezett a Brainbox vállalat megoldani, de ezen megoldásokon még sok a tenni való, így csak a képzést tudják jellenleg ellenőrzött körülmények között megtenni, a későbbi felhasználás folyamán jellenleg még mindig szükséges az emberi kontroll, hogy ne legyenek olyan döntések, beavatkozások, amik technikai hibákból származnak.
Az ARIA AI-al több együtt működése is született, például az AMAZON az elsők között volt, aki csatlakozott a projekthez, így rengeteg okoseszközbe került, és kerülhet bele az új AI hozzáférési protokollja.
A startupok és kisebb cégek egy alapszintű, nagyobb cégek akár teljes kontrolt biztosító betanított ARIA AI-t kaphatnak, minden ipari szinten megfelelő minőségű és támogatottságú rendszert tesz elérhetővé a Brainbox, amik természetesen az igényeknek megfelelően tovább programozhatók, taníthatóak, a felhasználók álltal.
Az alábbi vidóban meg is nézhetjük milyen megoldásokat kínál a rendszer:
Utószó
Az egyszeri ember, ebben nem lát nagy előrelépést – egy újabb specifikus AI. Alapvetően ez egy teljesen jó meglátás, polgári szemmel. Ami viszont megkerülhetetlenül be fog gyűrűzni a mindennapokba, az nem más mint a fentebb taglalt problémák kezelése. Ezen megoldásokat rengeteg programozó tudja felhasználni, és tovább fejleszteni, így a mezei háztartásokba is könnyű szerrel gyűrűződhetnek bele olyan kényelmi megoldások a közeljövőben ami lehetővé teszi nem csak a nagyvállalatok energia felhasználásának optimalizációját, de akár a háztartásokba is elhozhatja a megfelelő szabályozást, ezáltal pénzt, energiát, és időt spórolva a mindennapokra.
Még mindig sok vita folyik arról, hogy az AI mennyire fontos, és jó a hétköznapi emberek számára. Az ARIA AI kimondottan tudná bizonyítani, hogy nem kell félni, megijedni tőle, és amennyiben a projekt sikeresen működni fog – egy gazdaságosabb, környezettudatosabb otthon megteremtésében is nagy segítsége lehet az egyszerű embereknek is.